-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تقسيم ارث چگونه است؟
در تقسيم ارث به نكاتي چند بايد توجّه كرد:
1. در صورتي كه ميّت صغير دارد، اگر وصيّت كرده يا براي او قيّم برگزيده است، وصيّ يا قيّم متصدّي كارها مي شود و اگر جدّ پدري صغير زنده باشد، او نيز ولايت دارد. در غير اين صورت، بايد براي تصدّي اين كار از مجتهد جامع الشرائط اجازه گرفت.
2. نخست بايد تمام ديون و وصيّت هاي ميّت را از اصل مال پرداخت.
3. كسي كه از دنيا مي رود، چنانچه فرزند داشته باشد، همسرش 81 از آنچه به جا گذاشته، ارث مي برد. اگر يك همسر در ميان باشد، اين مال به او داده مي شود و اگر دو همسر باشد، ميانشان تقسيم مي شود.
4. زن از زمين، مطلقاً - نه از عين و نه از قيمتش - ارث نمي برد. همچنين از عين ساختمان ارث نمي برد، ولي از قيمتش ارث مي برد.
5. اگر فرزندان ميّت، همگي پسر يا دختر باشند، پس از اين كه سهم همسر را محاسبه مي كنند، باقي مال را به طور مساوي ميان فرزندان بلاواسطه تقسيم مي كنند و اگر مثلا، فرزندانش چهار دختر و دو پسر باشند، به هر پسر، دو برابر سهم دختر مي دهند; مثلا براي دو پسر، چهار سهم در نظر مي گيرند. و اين با سهم چهار دختر، مي شود هشت سهم; يعني به هر پسر دو سهم و به هر دختر، يك سهم مي دهند.

(بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.